OGÓLNE WARUNKI SPRZEDAŻY
Niniejsze Ogólne Warunki Sprzedaży (zwane OWS) zastosowanie mają do wszystkich zawieranych transakcji sprzedaży pomiędzy Teknoamerblok (zwanym dalej TAB), a nabywcą towarów Teknoamerblok (zwanym dalej Kupującym) oraz stanowią integralną część każdej umowy sprzedaży. OWS zastosowanie mają w czasie obowiązywania tych umów.
- Złożenie przez Kupującego zamówienia oznacza akceptację poniżej określonych warunków, o ile szczegółowe umowy zawarte pomiędzy Kupującym i TAB nie stanowią inaczej.
- W razie nieważności, bezskuteczności lub bezprzedmiotowości niektórych postanowień OWS, pozostałe postanowienia OWS pozostają w mocy.
§ 2. WARUNKI NAWIĄZANIA WSPÓŁPRACY
- Podstawą do nawiązania współpracy jest zawarcie pomiędzy Kupującym, a TAB umowy sprzedaży w formie porozumienia handlowego lub zaakceptowanej przez Kupującego oferty sprzedaży wraz z jednoczesnym ustaleniem pomiędzy tymi stronami warunków handlowych obowiązujących w trakcie trwania współpracy.
- Dla ważności zawieranych umów wymagalne jest ich podpisanie przez osoby upoważnione do reprezentacji Spółki lub podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą. Osobami upoważnionymi do składania oświadczeń woli są osoby ujawnione w Krajowym Rejestrze Sądowym jako umocowane do reprezentacji Spółki lub upoważnieni przez nie pełnomocnicy legitymujący się stosownym pełnomocnictwem, a w przypadku osób fizycznych one same lub ich pełnomocnicy.
- Dla stwierdzenia ważności podpisanych umów przez Kupującego, Kupujący zobowiązany jest do przedstawienia dokumentów, o których mowa w ust. 2 niniejszego paragrafu, czyli odpisu Krajowego Rejestru Sądowego; zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej bądź stosownego pełnomocnictwa.
§ 3. CENA
- Ceny za oferowane przez TAB towary określone są w obowiązującym na dany moment cenniku. Do cen tych doliczany jest obowiązujący wg właściwych przepisów prawa podatek od towarów i usług VAT.
- Ceny nie obejmują kosztów transportu samochodem ciężarowym do magazynu odbiorcy lub innego miejsca wskazanego przez Kupującego.
- W przypadku zmiany cen, TAB zobowiązuje się do powiadomienia o tym fakcie Kupującego na 14 dni przed planowaną zmianą.
§ 4. ZAMÓWIENIE
- Zamówienie powinno być składane przez Kupującego na piśmie, podpisanym przez osoby upoważnione do dokonywania tych czynności, a wskazane przez osoby upoważnione do reprezentacji Kupującego w momencie podpisania umowy sprzedaży. W przypadku zmiany osoby upoważnionej do składania zamówień w imieniu Kupującego, Kupujący zobowiązany jest do wskazania tej osoby, pod rygorem nie przyjęcia przez TAB zamówienia do realizacji.
- Podstawą przyjęcia przez TAB zamówienia do realizacji, jest zamówienie przesłane przez Kupującego faxem (na numer……………..) lub pocztą elektroniczną na adresy wskazane w porozumieniu handlowym lub ofercie.
- Kupujący zobowiązany jest do podania na zamówieniu:
- numeru referencyjnego zamówienia,
- oczekiwanej daty i godziny (o ile jest istotna) dostawy (maksymalny okres wyprzedzenia za wyjątkiem obiektów - 3 tygodnie),*
- dokładnego adresu dostawy (nazwa ulicy, placu lub alei, numeru budynku, kodu pocztowego i miejscowości),*
- imienia, nazwiska i tel. kontaktowego osoby upoważnionej do odbioru dostawy,*
- symbolu artykułu zgodnie z obowiązującym cennikiem TAB,*
- dokładnej nazwy towaru,
- zamawianych ilości.
- W przypadku wystąpienia przez Kupującego z propozycją jakichkolwiek zmian, co do wykonania już złożonego zamówienia, do skutecznego ich uwzględnienia wymagana jest zgoda TAB.
- Przy każdorazowej zmianie już złożonego zamówienia czas realizacji biegnie od momentu uwzględnienia zmiany przez TAB.
- W przypadku braku odmowy przyjęcia zamówienia, uważa się, że zostało ono przyjęte i przekazane do realizacji celem wydania towaru Kupującemu.
- W przypadku, gdy zamówienia przesłane do TAB nie zostały przyjęte do realizacji ze względu na przeterminowane należności, brak dostępnego limitu kredytowego lub brak niezbędnych informacji umożliwiających realizację zamówienia określonych w § 4 pkt. 3 po upływie 5 dni roboczych podlegają archiwizacji z powiadomieniem Kupującego o fakcie i przyczynie anulowania zamówienia.
§ 5. WYDANIE TOWARU, JEGO TRANSPORT I ODBIÓR PRZEZ KUPUJĄCEGO
- Wydanie towaru następuje z chwilą wydania go z magazynu TAB. Moment ten uznawany jest za datę sprzedaży, co na mocy właściwych przepisów prawa upoważnia i zobowiązuje TAB do wystawienia faktury VAT.
- W przypadku dostawy towaru realizowanej na zlecenie TAB, transport towarów oznacza jego dostarczenie do miejsca wskazanego przez Kupującego w zamówieniu. Transport nie obejmuje rozładunku towaru. Koszty rozładunku ponosi Kupujący. Kupujący zobowiązany jest do rozładowania towaru bez zbędnej zwłoki.
- Jeżeli miejscem dostawy towaru jest miejsce inne niż adres Kupującego, Kupujący zobowiązany jest do wskazania osoby upoważnionej do odbioru towaru, podając na zamówieniu jej imię, nazwisko i numer dokumentu stwierdzającego jej tożsamość. W przypadku nie dochowania tego obowiązku przez Kupującego i w sytuacji, gdy dokument potwierdzający dostarczenie towaru jest zaopatrzony w podpis osoby odbierającej, Kupujący nie może podnieść zarzutu wobec TAB, iż towar nie został dostarczony, bądź odebrała go osoba do tego nieupoważniona.
- Otrzymanie zamówionego towaru Kupujący lub osoby przez niego upoważnione potwierdzają poprzez złożenie podpisu na dokumencie dostawy.
- Kupujący nie może odmówić rozładowania zamówionego i dostarczonego przez TAB towaru, ani odmówić złożenia podpisu potwierdzającego otrzymanie zamówionego towaru, choćby zgłaszał zastrzeżenie, co do zamówionego towaru lub sposobu jego dostawy.
- Kupujący zobowiązany jest do sprawdzenia dostarczonego towaru przy jego odbiorze. W przypadku zastrzeżeń Kupującego, co do zamówionego towaru, a w szczególności w przypadku stwierdzonych uszkodzeń, dostaw niekompletnych lub wykraczających poza złożone zamówienie Kupujący powinien niezwłocznie powiadomić TAB i bez zbędnej zwłoki dostarczyć kopię dokumentu przewozowego, protokołu reklamacyjnego i innych dokumentów dostawy oraz odpowiednie oświadczenie przewoźnika o zaistniałych uszkodzeniach lub brakach.
- W przypadku, gdy Kupujący przyjął towar, nie sprawdziwszy wraz z przewoźnikiem jego stanu, oraz ilości, albo nie zgłosił przewoźnikowi zastrzeżeń wskazujących rodzaj braku lub uszkodzenia – domniemywa się, że otrzymał towar w stanie spisanym w dokumencie WZ.
- O terminie i miejscu sporządzenia protokołu reklamacyjnego Kupujący zobowiązany jest zawiadomić przedstawiciela handlowego TAB, w terminie umożliwiającym jego przybycie na miejsce.
- W przypadku odbioru towaru bezpośrednio przez Kupującego z magazynu TAB, Kupujący traci uprawnienia z tytułu braków ilościowych towarów o ile dokonał ich odbioru bez zastrzeżeń.
- TAB ma prawo odmowy i nie przyjęcia zwrotów towarów od Kupującego, jeżeli zwroty te nie były wcześniej uzgodnione i potwierdzone przez przedstawicielem handlowym TAB. W szczególności dotyczy to przypadków, gdy dostawa jest zgodna z zamówieniem Kupującego.
- Z chwilą wydania towaru Kupującemu, przechodzą na niego wszelkie korzyści i ciężary związane z rzeczą oraz niebezpieczeństwo przypadkowej utraty lub uszkodzenia towaru.
- W przypadku zmiany miejsca dostawy przez Kupującego po dokonaniu załadunku, o ile będzie ona możliwa, Kupujący zobowiązany jest do pokrycia wszystkich kosztów wynikających ze zmiany miejsca dostawy (w tym także odszkodowań z tytułu wydłużonej rezerwacji danego środka transportu).
- Produkty TAB są dostarczane lub wydawane z magazynu w ilościach opakowań zbiorczych - palet. Wyjątek stanowią produkty betonowe łupane sprzedawane z przeznaczeniem na ogrodzenia i niewielkie elewacje.
§ 6. OPAKOWANIE
- W sytuacji, gdy wysyłka towaru odbywa się przy użyciu palet, ich koszt zostanie doliczony do faktury sprzedaży. W przypadku zwrotu przez Kupującego palet w stanie nieuszkodzonym TAB wystawia fakturę korygującą VAT i zobowiązany jest do uznania - o wartość zwróconych palet – konta Kupującego.
- Zwrot palet odbywa się na koszt Kupującego.
- Okres zwrotu palet wynosi 45 dni.
§ 7. TERMIN ODBIORU /DOSTAWY
- Termin gotowości do odbioru towaru lub jego dostawy uważa się za dochowany, jeżeli w umówionym terminie towar zostanie wydany z magazynu TAB lub dostarczony do Kupującego. TAB nie ponosi odpowiedzialności za nieterminową dostawę towaru do Kupującego z przyczyn leżących po stronie przewoźnika.
- W przypadkach szczególnie uzasadnionych, termin dostarczenia towaru może ulec zmianie. O zmianie tej TAB powiadomi Kupującego faksem, pocztą elektroniczna lub telefonicznie.
- Działanie siły wyższej, jak również inne nieprzewidywalne wydarzenia jak zakłócenia w ruchu, przerwy w dostawie energii, strajki, zamknięcie przedsiębiorstwa, inne zakłócenia pracy zakładu oraz wszelkiego rodzaju niezawinione przez TAB przeszkody uniemożliwiające lub utrudniające realizację wysyłki, powodują przedłużenie terminu dostawy o czas trwania tej przeszkody.
§ 8. DORADZTWO TECHNICZNE
TAB, w ramach prowadzonej działalności handlowej udziela bez dodatkowego wynagrodzenia porad technicznych w zakresie wykorzystania i zastosowania oferowanego towaru.
§ 9. WARUNKI ZAPŁATY
- Wszelkie wystawione przez TAB rachunki i faktury Kupujący winien regulować bez potrąceń w sposób i w terminie wskazanym na rachunku lub fakturze.
- Jeżeli Kupującemu przysługuje w stosunku do TAB jakakolwiek wymagalna wierzytelność, może on dokonać jej potrącenia z wierzytelnością TAB. Kupujący, o dokonanym potrąceniu zobowiązany jest wobec TAB do złożenia stosownego oświadczenia – kompensaty należności.
- Za dzień dokonania zapłaty, uważa się dzień wpływu środków pieniężnych na rachunek bankowy TAB, lub dzień, na który zostało dokonane potrącenie.
- Jeżeli Kupujący nie dokonuje zapłaty w terminie wskazanym na rachunku lub fakturze, TAB ma prawo naliczenia, za czas opóźnienia, odsetek ustawowych naliczanych za każdy dzień zwłoki.
- W przypadku opóźnienia Kupującego w dokonaniu zapłaty, TAB ma prawo postawienia w stan natychmiastowej wymagalności wszystkich wierzytelności, w tym także tych, których termin płatności jeszcze nie nastąpił.
- Jeżeli Kupujący dopuścił się zwłoki z zapłatą ceny za dostarczony towar albo, jeżeli ze względu na jego stan majątkowy jest wątpliwe czy zapłata ceny za część towaru, który ma być dostarczony później nastąpi w terminie, TAB ma prawo powstrzymać się z dostarczeniem towaru, dopóki Kupujący nie uiści wszelkich należnych kwot za zaległe dostawy lub nie dokona na rzecz TAB stosownego zabezpieczenia.
- W przypadku braku zapłaty przez Kupującego na rzecz TAB pełnej kwoty przedpłaty na warunkach przewidzianych tym wariantem płatności, TAB ma prawo wstrzymać się z wydaniem towaru Kupującemu, do momentu uregulowania przez Kupującego całej wartości zamówionego towaru.
- W każdym przypadku braku zapłaty przez Kupującego za dostarczony towar, TAB może natychmiast odstąpić od umowy, żądać naprawienia wszelkich szkód wynikłych z niewykonania zobowiązania przez Kupującego, a także wystąpić o zwrot towarów, żądając jednocześnie wy nagrodzenia za zużycie lub uszkodzenie towarów. Zwrot towaru odbywa się wówczas na koszt Kupującego.
§ 10. WARUNKI GWARANCJI
- Termin gwarancji wynosi 36 miesięcy od daty przyjęcia towaru przez Kupującego. Po upływie tego okresu gwarancja wygasa.
- TAB gwarantuje Kupującemu jakość i zgodność oferowanych produktów z odpowiednimi Normami Europejskimi i krajowymi oraz odnoszącymi się do nich deklaracjami zgodności producenta.
- Jeżeli termin przydatności do użycia towaru upływa wcześniej niż 36 miesięcy od daty jego przyjęcia przez Kupującego, odpowiedzialność TAB z tytułu gwarancji wygasa wraz z upływem terminu przydatności do użycia.
- Kupujący traci uprawnienia z tytułu gwarancji, jeżeli nie zawiadomi TAB niezwłocznie o dostrzeżonej wadzie, a w wypadku, gdy wada wyszła na jaw dopiero później – jeżeli nie zawiadomi TAB niezwłocznie po jej wykryciu.
- Odpowiedzialność TAB z tytułu gwarancji za wady fizyczne obejmuje tylko i wyłącznie wady wynikłe z przyczyny tkwiącej już poprzednio w rzeczy sprzedanej. TAB nie jest odpowiedzialny z tytułu gwarancji za wady fizyczne, które powstały po przejściu niebezpieczeństwa na Kupującego.
- Uprawnienia z tytułu gwarancji przysługują jedynie przy całkowitej i terminowej zapłacie za odebrany i reklamowany towar.
- TAB zobowiązany jest do naprawy lub wymiany towaru obarczonego wadami.
- TAB może także zwrócić Kupującemu równowartość towaru dotkniętego wadami lub obniżyć jego cenę. Wybór konkretnego sposobu naprawienia szkody należy do Kupującego.
- Reklamacja złożona przez Kupującego, zostanie rozpatrzona niezwłocznie, jednak w terminie niezbędnym do właściwego zweryfikowania roszczenia.
- Kupujący składający reklamację, pod rygorem jej odrzucenia ma obowiązek:
- obowiązek przedstawienia dokumentu sprzedaży,
- przedstawienia próbki wadliwego towaru, na podstawie której można w sposób nie budzący wątpliwości ustalić charakter oraz rodzaj wady, pochodzenie towaru i datę produkcji,
- protokołu reklamacyjnego podpisanego przez przedstawiciela handlowego TAB,
- kopii dokumentu WZ.
- Gwarancja w szczególności nie obejmuje wad:
- powstałych w wyniku uszkodzeń mechanicznych,
- w realizacjach wykonanych pomimo wcześniejszego istnienie widocznych zewnętrznych wad towaru,
- wynikających z normalnego eksploatacyjnego zużycia,
- wywołanych przez użytkownika poprzez zastosowanie lub używanie towaru niezgodne z przeznaczeniem,
- wynikających z niestosowania zaleceń TAB określających właściwe zastosowanie, używanie i składowanie towaru,
- wynikających z błędów projektowych oraz niewłaściwego wykonania elementów konstrukcji budynku lub fundamentów,
- powstałych w wyniku działania siły wyższej w szczególności zaś nadzwyczajnych czynników atmosferycznych.
- Termin wykonania roszczeń z tytułu gwarancji określony w ust. 1. niniejszego paragrafu nie ulega przedłużeniu o czas naprawy oraz nie biegnie na nowo w przypadku wymiany towaru albo dokonania istotnych napraw.
- Gwarancja niniejsza nie obejmuje naturalnych zjawisk towarzyszących produkcji elementów betonowych a w szczególności:
- Różnic kolorystycznych będących wynikiem zróżnicowanych odcieni surowców tj. cement, kruszywa oraz zmiennych warunków dojrzewania, na które TAB nie ma wpływu
- Występowania wysoleń (wykwitów), które według obowiązujących norm nie są uważane jako elementy istotne, obniżające właściwości użytkowe produktów betonowych.
- Reklamacje ilościowe oraz reklamacje wynikające z widocznych uszkodzeń transportowych zostały opisane w §5 pkt: 4 – 9.
§ 11. ODPOWIEDZIALNOŚĆ TEKNOAMERBLOK
TAB ponosi odpowiedzialność za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania wynikającego z umowy zawartej z Kupującym, będące następstwem własnego i zawinionego działania lub zaniechania. Odpowiedzialność ta ogranicza się jedynie do rzeczywistej szkody Kupującego, jednak nie wyższej niż wartość niewykonanego lub nienależycie wykonanego zamówienia lub innego zobowiązania TAB.
§ 12. UBEZPIECZENIE NALEŻNOŚCI
TAB, celem zabezpieczenia może dokonać ubezpieczenia swoich wierzytelności, należnych mu ze strony Kupującego. Kupujący zobowiązany jest wówczas do poddania się procedurze sprawdzającej przez Ubezpieczyciela.
§ 13. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- Wszelkie spory wynikające ze stosowania OWS lub umowy sprzedaży rozstrzygać będzie Sąd Powszechny właściwy miejscowo i rzeczowo dla siedziby TAB.
- W kwestiach nieunormowanych, zastosowanie mają przepisy kodeksu cywilnego bądź właściwe przepisy aktów szczególnych.